Дослідження споживачів електроінструментів
Вітчизняний виробник електроінструментів звернувся до фахівців MCG з метою вивчення специфіки споживчої поведінки його цільової аудиторії.
Завданням нашої команди було описати і пояснити процес вибору певного товару (перфораторів, дрилів, болгарок тощо) представниками різних сегментів ЦА ― професійними будівельниками, людьми, зайнятими на виробництві, і кінцевими споживачами, які використовують інструменти в побуті.
Для вирішення цього питання нами була запропонована перевірена класична стратегія дослідження: спочатку опис якісними методами, а потім вимір кількісними методами.
Перша мета дослідження для якісного етапу
Насамперед були визначені основні схеми сприйняття, які актуалізуються у цільової аудиторії при виборі електроінструментів.
Для досягнення цієї мети були зроблені наступні кроки:
- З'ясовано основні сценарії формування потреби в електроінструментах.
- Встановлено типові траєкторії покупця від потреби до покупки.
- Визначено основні тригери споживчого вибору електроінструментів (в т. ч. послуги оренди).
- Вивчено схеми і патерни сприйняття брендів електроінструментів.
- Позначено основні канали комунікації з аудиторією.
Для вирішення завдань і досягнення поставлених цілей використовувалися фокус-групи, в яких були зібрані представники всіх сегментів ЦА (чоловіки 21‒60 років, які регулярно користуються електроінструментами для професійних та/або особистих цілей).
В результаті першого етапу було сформовано звіт, що містить дані про:
- типові схеми сприйняття продукції замовника і конкурентів;
- закономірності процесу формування та задоволення потреби в електроінструментах;
- різні типи споживчих практик і споживчих стратегій;
- фактори споживчого рішення і споживчого вибору;
- ставлення до послуг оренди та ремонту електроінструментів.
Крім цього, якісний етап дослідження дозволив більш виважено й ретельно підійти до розробки програми та інструментарію наступного, кількісного етапу.
Друга мета дослідження для кількісного етапу
Кількісний етап вже служив для більш масштабної мети — визначення особливостей споживчого вибору електроінструментів в різних сегментах цільової аудиторії.
Ця мета конкретизувалася наступними завданнями:
- Складання портретів цільової аудиторії в залежності від потреби для b2c (особисті цілі) і b2b (для роботи).
- Пошук мотивів, драйверів, критеріїв вибору ЦА електроінструментів.
- Пошук і базовий опис болю і тригерів (подразників) ЦА, які можуть впливати на потребу.
- Знаходження точки дотику з ЦА, спостереження за процесом вибору і використання електроінструментів, моделлю застосування.
- Опис каналів комунікації, які використовуються представниками сегментів ЦА
- З'ясування готовності ЦА до послуги оренди електроінструментів.
- Визначення рівня впізнаваності брендів замовника і найближчих конкурентів, а також виявлення плюсів/мінусів брендів, які буде впізнавати ЦА в ході опитування.
Для другого (кількісного) етапу в якості основного методу дослідження було обрано опитування (структуроване інтерв'ю) в місцях скупчення ЦА: було побудовано гніздову вибірку з поділом кількості респондентів за різними типами локацій ― будівельними ринками і магазинами. Критерії відбору були такими ж: чоловіки 21‒60, які регулярно використовують електроінструменти в професійній діяльності або побуті. В результаті було опитано 406 представників ЦА з 5 найбільших міст України, що в цілому є досить репрезентативним для відповідей на поставлені замовником дослідницькі питання.
Сумарні результати дослідження
Комбінування якісних і кількісних методів дозволило визначити і оцінити поширеність різних моделей споживчої поведінки на ринку електроінструментів, завдяки чому можна було сегментувати аудиторію.
Крім того, в ході дослідження були дані відповіді на ряд конкретних (а іноді й несподіваних) питань, що цікавили замовника. В результаті проведеної роботи була досягнута не тільки поставлена дослідницька мета, а й сформовані рекомендації зі стратегічного планування розвитку бренду нашого клієнта.