Спостереження
Метод спостереження полягає у фіксації та описі практик і дій людей в природних умовах. В ході спостереження вивчаються поведінкові звички, реакція і дії цільової аудиторії, наприклад:
- вибір продукції в місцях продажів;
- сприйняття новинок в місцях продажів;
- процес споживання продукту (наприклад вдома, в офісі і т. д.);
- процес використання продукції (наприклад, газонокосарки, системи “розумний будинок”, автомийки тощо);
- поведінка в певних ситуаціях (наприклад, на концерті, мітингу, в черзі і т. п.).
Спостереження може бути включеним і невключеним, а також поєднувати ці методики.
Невключене спостереження
Дослідник таємно спостерігає за представниками цільової аудиторії і фіксує необхідні дані (наприклад, процес вибору, реакцію на характеристики досліджуваного об'єкта тощо). Досліджувані не здогадуються про те, що за ними спостерігають.
Спостереження з таємним включенням
В ході спостереження дослідник може вступити в контакт з досліджуваним як особа, що цікавиться тим самим предметом, і задати уточнюючі питання по ньому, наприклад "А ви давно ____ купуєте? Як він Вам?".
Включене спостереження
У цьому варіанті з об'єктами спостереження домовляються про їхню участь в дослідженні. Спостереження відбувається у відкриту, дослідник занурюється в природне середовище. Наприклад, спостерігаються процеси вибору або користування, участі в заході або робочому процесі.
Комбіноване спостереження (невключене + включене)
У цьому варіанті спостереження починається як невключене, а потім спостерігач представляється респонденту, розкриває мету дослідження і може поставити ряд питань по темі.